E témakör lényegének kielemzéséhez most én is, az edzésvezetésben is előszeretettel alkalmazott következtető módszert, a kérdezz- felelek formával ötvözve fogom alkalmazni. Meglátod majd a végén, hogy mennyire egyszerűen és gyorsan a lényegre lehet tapintani úgy, hogy az üzenet elérjen a címzetthez. Ez esetben a cikk mondanivalója hozzád, az edzéseken a tanítandó téma pedig a játékosaidhoz.
Mi a hosszú távú cél amit el szeretnénk érni a játékosokkal?
A cél olyan labdarúgók nevelése, akik nemzetközi mércével nézve is képzett labdarúgóknak számítanak, fel tudják venni a versenyt külföldi vetélytársaikkal, adott esetben egy külföldi csapatban is megállják helyüket. Tedd magasra a mércét! Természetesen ha játékost nevelsz a klub első csapatának, vagy egy leendő első osztályú, netalán válogatott játékosnak egyengeted a kezdeti futball karrierjét, az is kimagaslóan nagy siker!
Milyen tulajdonságokra van szükségük a játékosoknak hogy éljátékossá váljanak?
Hosszú távú cél, hogy a játékosoknak a kiváló technikai, taktikai képzettségükkel egyetemben, kivételes fizikai képzettségük is legyen. A gyorsaság, egyensúly, általános állóképesség, koordináció, irányváltoztatás, aerob- anaerob edzettség, gyorsulás, lassítás, reakció idő, erő, robbanékonyság és rugalmasság mind- mind fontos, hogy felnőtt korra olyan szintre hozzák az edzők, amelyek szintén ütik a nemzetközi szintet.
Milyen tipikus, mérkőzésre jellemző mozgásokat kell a játékosoknak végrehajtani?
A labdarúgás egyedi sportág, amelyben a játékosoknak sokféle mozgást, kombinált mozgásokat kell végrehajtani egy, a legtöbbször kiszámíthatatlan mérkőzés szituációban és környezetben. Egy meccsen sok váratlan mozdulatot, mozgást kell végrehajtani, különböző sebességgel. Nem elég csak a társhoz pontosan passzolni vagy szélről beadni a labdát álló helyzetből. Ezeket megelőzhetik és követhetik komplex mozdulatsorok. Pl. egy megelőző szerelés után gyorsan megindulva labdavezetéssel, elkerülni az ellenfél becsúszó szerelését, majd egy védő átjátszása után passzolni. Ebből következik hogy nemzetközi szinten, más sportágakhoz hasonlítva is nagy a követelmény a technikai, a taktikai, és a fizikai tényezőket illetően.
Mik azok a fizikai alapképességek, amiket el tudunk kezdeni fejleszteni a gyerekeknél, és mi az amit nem szabad még ebben a korban?
Kulcsfontosságú kérdés, amire a válasz: Az 5- 12 éves játékosoknál a mozgékonyság, egyensúly, koordináció és a sebesség alapjait kell elkezdeni lerakni. Ezek a fizikai tényezők nagy hatással vannak a játékosok technikai teljesítményére is, tehát nem maradhat ki a képzésből.
Hogyan tudjuk ezeket minél hatékonyabban elérni?
Fogójátékokkal, ügyességi játékokkal, amelyek cselezést és egyéb más labdával történő labdaügyességi feladatot tartalmaznak, ezek kiválóan fejleszthetők. Fontos hogy ezeket ismételve, minden edzésben beleiktatva, napi rendszerességgel alkalmazzuk! A 12 év alatti gyerekek legfőképpen az ismételt mozgások által fejlődnek. Azok a mozdulatok, amelyeket nem ismételnek és gyakorolnak, elvesznek! Ezért nagyon fontos a technikai képzettség szinten tartása még idősebb játékosoknál is. A technikai, taktikai elemek, a játékértés fejlesztése, az 1:1 elleni játékok is elmaradhatatlan részei a korai képzésnek. Óriási mértékben fejlesztik a fent említett fizikai tulajdonságokat, különösen elmondhatjuk ezt az 1:1 elleni párharcokról!
Vannak, és ha igen, mik a helyes képzés hátrányai?
A képzés fontos elemei a mérkőzések is, amelyekre úgy lenne ildomos tekinteni, mintha egy edzés lenne. Kipróbálni minden játékost, minden poszton, amelyek lehetővé teszik számukra hogy éles játékhelyzetben gyakorolják egyik meccsen a beadást, majd a másik meccsen a védekező fejelést is. A hátránya ennek az lehet, hogy lehetséges ez a győzelem rovására megy, hiszen lehet a gólerős csatárod éppen középhátvédet játszik. Azonban tapasztalatból mondom hogy ha előretekintő vagy, akkor jól tudod rotálni a játékosokat és a posztjaikat az aktuális ellenfélhez igazítva. Tehát, ha jobb csapat ellen játszatok, akkor a legjobb posztjaikon szerepelteted a játékosokat, és más mérkőzéseken játszanak ott, ahol nem fog annyira „látszani” a kísérletezés. De ne a mérkőzés végeredménye miatt aggódj!
Miért nem számít a győzelem ezekben ebben a korosztályokban?
Mivel a játékosképzés egy hoszzú távú program, ezért az első számú cél az utánpótlás edzőknek az, hogy a lehető legjobb képzést nyújtsák a fiataloknak már az első években is. Éppen ezért a 5- 12 éves korosztályokban dolgozó edző nem akkor jó edző ha meccseket nyer, hanem akkor ha úgy fejleszti, képzi a gyerekeket, mint ahogy azt a modern labdarúgó utánpótlásképzés megköveteli.
Milyen lépéseket tehetsz annak érdekében hogy a csapat közvetlen környezetében lévők (szülők) megértsék ezt, és partnerek legyenek ebben?
Szülői értekezlet formájában elmondhatod a szülőknek a filozófiád, azt hogy mit, és miért csinálsz. Ezzel eloszlatod a későbbi negatív hangoknak még a csíráját is. Ehhez pluszban egy kinyomtatott papíron is maradandóvá tudod ezt tenni, oda is adhatsz egy példányt minden egyes szülőnek. Ha netán felreértés lenne, és ezáltal kritika érne téged az oldalvonalon túlról, akkor bátran tudsz utalni arra, hogy te a filozófiádat mindenki tudtára adtad a szezon elején.
Sok sikert hozzá!