Hogyan fejlődhet a magyar labdarúgó utánpótlásképzés? Voltak már erre javaslatok, innovatív elképzelések is ha jól tudom, több- kevesebb sikerrel. Voltak próbálkozások, hogy országos szinten hogyan lehetne a változás útjára lépni egy szebb jövő reményében, több- kevesebb sikerrel.
A sikeres projecteket vezetők egyik jellemzője- legyen az bármilyen terület is-, hogy mindig keresik a még jobbat, és nyitott gondolkodással fogadnak be új ötleteket, hallgatnak meg másokat.
A világ egyik legjobb edzője, Marcelo Bielsa mondása jut az eszembe.
„Az ember új ötletekkel egy őrült addig, amíg azzal sikereket nem ér el.”
A folyamatos fejlődésre való igény, és az újítások viszont a labdarúgásban is fontos, hiszen így juthat lépéselőnyhöz az egyik klub, vagy ország a másikkal szemben.
Mindig van hely az újításnak, épp a fent említett sztáredző a kiváló példa erre.
Úgy gondolom, hogy minden ország képzési metodikájából át lehet vinni ötletet egy másik futballkultúrába, még ha azt át is kell némileg formálni az átvevő futballnemzet genetikájára, futball hagyományaira és játékstílusára alakítva.
Különösen abban az esetben, ha vannak bizonyos területek az edzésmódszerben, az edzésvezetésben és a képzésben, amelyeket kiegészítve egy másik országban gyakorlatban lévőkkel, egy új és másféle úton, újabb és nagyobb sikerekhez vezethetnek.
Engem mindig nagyon foglalkoztatott egy számomra fontos téma, amit a labdarúgás, az utánpótlásképzés, Magyarország, és a magyar labdarúgás iránt érzett szeretetem ihletett meg.
Hogyan lehetne egy olyan innovatív, még jobb oktatási, képzési módszert kidolgozni és megvalósítani, amely a magyar genetikára van szabva és nemzetközi viszonylatban is versenyképes minden tekintetben?
A több éven át tartó jegyzetelésnek egy kisebb terjedelmű könyv lett az eredménye, ami még jelenleg „piszkozat” formájában pihen. A modern labdarúgó képzés minden követelményének eleget téve, de ami a legfontosabb, hogy a játszós, kreatív játékosok képzésére helyezi a hangsúlyt. A magyar genetikára. Azokra a képességekre, amik a magyarokat jellemzi. Az ötletesség, a kreativitás, a magas fokú intelligencia, a kiváló labdaérzékkel egyetemben.
Ahogy az élet más területén is (tudományok, irodalom, zene stb.), a sportban is nagyon tehetséges nép vagyunk. Így van ez a labdarúgásban is. Az egy más kérdés, hogy volt egy jó pár évtized, amikor a világ elhúzott mellettünk, tetemes előnyre szert téve. Mondom ezt annak ellenére is, hogy az elmúlt pár évben a magyar labdarúgás nemzetközi szinten eredményekben javuló tendenciát mutat.
Az egyik legfontosabb szempont volt számomra, hogy ne csak országos szinten legyen működtethető a képzés. Bármelyik kis klubnál legyen lehetőség ennek megvalósítására. Csupán legyen egy edzői és klubvezetői csapat, akik szívvel- lélekkel hisznek ebben.
Az is előnyt jelent, hogy a képzés sikere nem függ az országos versenyrendszer szervezeti felépítésétől. A világot nem lehet megváltoztatni, viszont a szűkebb környezeted igen. A lényeg, hogy a klubnál olyan minőségi munka folyjon minden nap, ami közép, de főként hosszú távon kihozza a játékosokból a maximumot.
Természetesen egy akadémián, ahol már kiválasztott gyerekek alkotják a csapatot, nagyobb sikerrel járhat a project, mint a kisebb kluboknál. De a „kis” klubok edzői is csak profitálhatnak ebből, mert az edzések tartalmi összetétele flexibilis, játékos jellegű, így mindenki megtalálhatja játékosai számára a legmegfelelőbb képzési utat. Nem utolsó sorban pedig a játékosok boldogan fognak edzésre járni, ez egészen biztos!
Az edzésfelépítések különböznek a “hagyományos” magyar edzésektől. Nem mindig a „cél 1, cél 2, cél 3” edzéstípusok a 6-12 év korosztályokban a leghatékonyabbak, legcélravezetőbbek.
Az edzésvariációk gyakorlatban általam tesztelt, és sikerrel alkalmazhatók U6- tól U12- ig, akár azokat felváltva, keverve is a futball szezon folyamán. Azért beszélek többes számban, mert összesen hét edzéstípusról van szó. Ezek közül egyet majd lejjebb olvashatsz.
A hét különböző edzéstípus közt van olyan komplett edzésterv, amely által a grundfocit lehet felidézni szervezett keretek közt, tehát abszolút a magyar genetikára van formálva, amely a “pengés” játékot helyezi előtérbe!
Mind a hét megőrzi a mai kornak megfelelően, a nemzetközi elit utánpótlásképzés szintjét! Játékos formában, hatékonyan, szisztematikusan fejlesztik azokat a képességeket, amelyeket ebben a korban nem lehet kihagyni a képzésből.
Az edzések mindig változatosak, érdekesek, kihívásokkal teli.
Íme egy példa ,amelyen belül is még több lehetőséged is van az edzéseid úgy összeállítani, hogy az mindenben a játékosaid életkorára, képzettségi szintjére legyen szabva.
Az edzés felépítésének értelmezéséhez annyit fűznék hozzá, hogy minden számmal jelzett rész, egy gyakorlata az edzésnek. Ezeken belül is több, és más típusú feladat található. Minden szekcióból egy gyakorlatot válassz az edzésed tervezésénél! Ezek bármelyik másikkal összeilleszthetők a többi szekcióból.
U9- U12 ÉVES KORIG
A tanítás kezdeti szakaszában is egyre több figyelmet szentelj a taktikai képzésnek is! Jól láthatóan, az alábbi felépítés az életkornak megfelelő fizikai képzés mellett egy meghatározott technikai elemre épül, amely taktikai elemekkel párosulva, természetesen a kétkapus játékkal ér véget.
A harmadik és a negyedik rész közötti összhangon van a hangsúly. Úgy tervezd hogy legyen technikai- taktikai összefüggés, az egyikből a másikba, céllal történő átmenet!
Például: támadásvezetés után nem tanácsos védekező játékhelyzetet oktatni a negyedik részben. Az ellenkezője, a támadó játékhelyzet gyakorlása viszont annál inkább bele illik.
Az edzés másfél- két órás időtartamra van tervezve.
- a. Egyéni technikai feladat
b. Labdakezelés gyakorlása
c. Cselezés gyakorlása
- a. Koordináció
b. Futó technika
- a. Kapura lövés
b. Támadás vezetés
c. Labdaszerzés
d. Beadások
e. Labdatartás
- a. Vonal játék/ Kiskapura játék/ Közepes kapura játék 2:1, 2:2, 3:2,
3:3,
b. Játékhelyzet megoldása
c. Játék megkötéssel, megkötésekkel - Kisjáték 4:4- 7:7 ellen
Sok sikert!