Az egyik U21- es játékos nyilatkozta a németek elleni mérkőzés után hogy olyan tempó volt, amilyen nincs egyik NB1- es mérkőzésen sem. Egy pillanat megállás sem volt arra, hogy fújjanak egyet…
Joggal gondolhatja mindenki, hogy csak a magyar bajnokság színvonala a hibás. Az én véleményem pedig az hogy nem!
A 6- 12 éves játékosok képzésében vannak a hiányosságok!
A felnőtt bajnokságban való szereplés az olyan, mint a színházi előadás. Azokra viszont alaposan fel kell készülni. A szöveget az elejétől a végéig meg kell tanulni, a játékosokat pedig 6 éves kortól képezni az alapoktól kezdve, a bonyolultabb dolgok irányában. Helyesen! Bár meglehet, amit az egyik országban helyesnek gondolnak, az lehet nemzetközi szinten nem teljesen állja meg a helyét. Vagy amire az egyik országban nagy hangsúlyt fektetnek, a másikban nem látják azt annyira lényegesnek.
Persze, ma már az egységes edzőképzés következménye, hogy a képzési trendek ismertek, azonban mégis van amiért az egyik ország labdarúgása jobb, mint a másik.
Ma már rengeteg gyakorlathoz, feladathoz hozzá lehet jutni, de ezek- ahogyan már előző írásaimban is írtam- csak eszközök a képzésben. Természetesen fontos annak ismerete is hogy mikor, milyen életkorban, és mit kell képezni.
Az óriási hangsúly viszont két tényezőn van:
- Hogyan, milyen módszerrel juttatod el az ” üzenetet ” a játékosoknak!
- Milyen edzéskörnyezetet alakítasz ki az edzéseken!
Több, mint tíz éve dolgozom az angol labdarúgásban, pályafutásom során a 6-12 éves korosztályokkal dolgoztam eddig a legtöbbet. Éveken át angol profi akadémiák ( Reading FC, Queens Park Rangers, West Ham United) 9- 12 éves korosztályainak munkáját volt szerencsém követni közvetlen közelről. Összesen több, mint húsz tanfolyamon, képzésen vettem itt részt. Mindezen elméleti és gyakorlati ismeretek, tapasztalatok által betekintést nyerhettem, hogyan is vált 2017- re a világ egyik legjobb labdarúgó utánpótlás műhelyévé az angol.
Mikre helyezd a hangsúlyt, ha még jobb játékosokat szeretnél tovább adni az idősebb korosztályok edzőinek?
6 tanács a 6- 12 éves korosztályok edzőihez a játékgyorsaság, döntéshozatal, tempó növelése érdekében:
1. Coerver edzés, labdazsonglőrködés
Nem csak kimondottan a Coerver edzés mozdulataira utalok, hanem azok mozdulatsorokban történő kivitelezésére is. Minden edzésen jelen van! A labdaügyesség mellett az alap motoros képességeket is kiválóan fejleszti. A West Ham United-nél például külön, csak ezzel a feladattal megbízott edző lépett be az edzés vezetésébe, akinek csak ez volt a feladata. Kb. 20-25 percre láttuk az edzésen. A Queens Park Rangers akadémián pedig ki van adva ez edzőknek (képanyag formában illusztrálva), hogy milyen labdás mozdulatsorokat kell folyamatában megtanítani a 9- 12 éves játékosoknak.
Miért fontos ez?
Minél nagyobb barátságban van a játékos a labdával, annál kevesebb energiával és rövidebb idő alatt hajt végre egy technikai megoldást a mérkőzésen. Magas labdaérintés szám, alap motorképességek fejlesztése (lásd a 2. pont).
2. Központi idegrendszer „edzése”, fejlesztése
A gyermekek központi idegrendszerének teljes fejlettségének 95%- a kialakul 10 éves korukra. Az edzéseket olyan céllal kell megtervezni, hogy a központi idegrendszer (is) fejlődjön. Olyan gyakorlatokkal, amik által fejlesztjük az üzenetek gyorsaságát és pontosságát az izomrostok felé. A játékosoknak az adott játékszituációban gyorsan, pontosan és „gazdaságosan” kell meghozni majd a döntést. Erre készítjük fel őket ezáltal. Ha nem elég hangsúlyt fektetsz rá, és nem olyan formában, ahogy azt kell, akkor megtetted a lépést annak ” érdekében” hogy a játékosaid lassabbak legyenek felnőtt korban, mint a nemzetközi elit társai. Keményen hangzik, de így van!
3. Alap motoros képességek fejlesztése
Természetesen az adott genetika is meghatározza, hogy egy játékos mire képes, mennyit tud fejlődni. De ha olyan edzéseket tervezel, amelyekben nincs jelentős szerepe az alapmozgásoknak (mozgékonyság, egyensúly, kordináció, gyorsaság), akkor még egy lépéssel le lesznek maradva játékosaid felnőtt korra a nemzetközi elithez képest.
4. Szabad döntés
A szabad döntések lehetőséget nyújtanak a játékosoknak a kísérletezésre, ugyanakkor a gyors gondolkodást is fejlesztik. Ismét oda jutunk, hogy időt és energiát spórol meg a játékos egy- egy jó és gyors döntéssel a játékszituációkban. A pálya méretének, alakjának, és a kapuk számának változtatásában gondolkodj sokat!
5. Intenzitás
Ha a játékosok már 9- 12 éves korban hozzászoknak ahhoz, hogy mindent kényelmesen hajtanak végre, akkor mit várunk idősebb korukra, felnőtt korra?! Semmi sem fog változni! Éppen ezért már ebben a korban fontos az olyan edzéskörnyezet kialakítása, amely a nagyobb játékintenzitást segíti elő.
Példák:
a, Kisjátékoknál az összes labda az edzőknél van a pályán kívül. Ha a labda elhagyja a játékteret, az edző dobja is be azonnal az új labdát. Nem adva holt időt ezzel a játékosoknak.
b, Kis létszámban zajlanak a gyakorlatok. Pörgős, gyors legyen a feladat végrehajtás.
c, Inkább rövidebb ideig tartson egy játék, de az nagyon jó tempóban!
d, Folyamatos elvárás a nagy tempó, minden egyes edzésen, gyakorlatnál hansúlyozza ezt az edző!
6. Visszatámadás
A mai modern labdarúgás egyik alapkövetelménye már. Labda elvesztése után mindig annak visszaszerzése legyen a legfontosabb. Ismételten a gyors döntés és a cselekvés a középpontban. Ha megtanulják azonnal visszaszerezni a labdát, kevesebbet kell „nyomozni” azt, energiát megspórolva ezáltal.
Lehet kifogásokat találni, csak nem érdemes. Lehet még jobb magyar játékosokat nevelni, képezni, ha nyitott gondolkodással fogadsz új ötleteket, tanácsokat.
Sok sikert!