Egyértelműen magasra kell tenni a mércét a szakmai munka folyamán. A cél amit már a képzés elején a szemed előtt kell tartani az, hogy labdaügyes, gyorsan gondolkodó és cselekvő, kreatív játékosokat nevelj.
Ha belegondolunk, egy magyar éljátékos nem biztos hogy lassabban fut 10- 30 méteren egy külföldi top ligában futballozó játékosnál, de elég valószínű hogy lassabban gondolkodik a pályán, és old meg játékszituációkat a külföldi top bajnokságban játszóknál. Tulajdonképpen ezért is emel egy topligában szereplő játékost az átlag felé a gyors, és a jó döntéshozó képesség. Természetesen a pontos kivitelezéssel egyetemben.
Amit kisgyermek korban el lehet kezdeni nagy hatékonysággal fejleszteni, az pont ez! Már ebben a korai életszakaszban olyan játékhelyzeteket teremthetsz a gyerekeknek edzéseken, amik lehetővé teszik nekik, hogy rengeteg döntést hozzanak, mindezeket játékos formában, kisjátékok, feladatok által kivitelezve. A nemzetközi élfutballban ezen van óriási hangsúly, ez jelenti a gyorsaságot. Gondoljunk csak Pirlora. Nem volt futógyorsaságban, robbanékonyságban kiváló de a döntéseknél rendkívül gyorsan és hatékonyan cselekedett, azt kiváló technikai tudásával, játékértésével ötvözve.
Ezeket a célokat csak úgy lehet megvalósítani, ha már egész fiatalon úgy oktatod a gyerekeket, ahogyan azt top futball országokban teszik, és az edzéseken is arra törekedsz, hogy kihívások elé állítsd a játékosokat, az aktuális képességeiket figyelembe véve. Minden egyes foglalkozás folyamán! Joggal vetődhet fel a kérdés, hogy egy csapatban nem mindenki egyforma képességű, és mindamellett tudjuk hogy a gyerekek nem egyformán és ugyanabban az ütemben fejlődnek. Tehát mindig lesz olyan aki másban jó.
Hogy tudod ezt a képzésben, az edzéseken a helyén kezelni úgy hogy mindenkinek segíteni tudjad a fejlődését?
Mindenkinek személyre szabott edzés és mérkőzés célok által. Miután ismered csapatod tagjait, egyénileg is tudod mik a képességeik, hogyan tudnál minden játékosnak külön- külön, egyénileg meghatározott célokat kitűzni minden edzésre és mérkőzésre? Ez a válasz arra, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő kihívást a gyakorlások alkalmával.
Példák:
Bal- és jobb szélső: A mérkőzés alatt megpróbálni legalább három különböző cselt sikeresen alkalmazni 1:1 szituációban.
Védők: Labda megszerzése (szerelés) után pontosan megjátszani a társakat, és ezzel sikeresen folytatni a játékot. Hány alkalommal sikerült?
Középpályások: Hány alkalommal tudja a labdát sikeresen átvenni a védőtől, majd ráfordulni és támadást indítani/ labdát megtartani?
Csatárok: Kapuralövések, fejelések száma a mérkőzés folyamán. Középpályáról érkező felpasszok sikeres megtartásának száma? Előre való beindulások száma.
A képzési cél megfogalmazása két részből áll. Az egyik, az erre az 5- 12 éves korig terjedő időszakra a techikai- taktikai alapok lerakása, amelyben a játékintelligencia, és valamelyest a csapatjáték is szerepet kap.
A másik cél az hogy hosszú távon milyen tipusú és karakterekkel rendelkező játékosokat szeretnél nevelni. Ez függ az adott klub filozófiájától de alapjában véve mindenki egyet szeretne. Kivételesen képzett labdarúgókat nevelni. Épp ezért azokak a képességeket kell fejleszteni 5- 12 éves korban, amelyekre a későbbiekben, ezeket megerősítve, ezeken dolgozva, jól képzett futballista válhat a gyermekekből. Lényegében a mai kor modern futballistájára jellemző képességeket kezdjük oktatni az első lépésektől kezdve.
Ebben az időszakban az egyén képzésén van a fókusz. Az egyének képzése külön- külön, de ugyanakkor csapatban, a csapatjáték által. A képzés folyamán végig gondolnod kell arra, hogy milyen stílusú csapatjátékra alkalmas egyéneket szeretnél látni csapatodban. A stílus függ a felnőtt csapat és a klub filozófiájától, azonban vannak olyan stílusjegyek amelyek a modern futballra jellemzőek, így azokat szem előtt tartva, majd idősebb korosztályokban tovább csiszolva megkaphatjuk a végterméket, a kész játékost.