Egy felnőtt labdarúgó megítélését nagyban befolyásolja az, hogy mennyire jó az 1:1 elleni játékban. Úgy mondanám, hogy ez alapkövetelmény a modern labdarúgásban, és ez igaz bármilyen poszton szereplő játékos esetében. Párharcok a pálya minden szegletében előfordulnak. A védő zónában a labda megtartásától kezdve, a tizenhatoson belüli gólhelyzet kialakításával bezárólag.
Ez a játék legalapvetőbb eleme, és egyúttal az egyik legfontosabb is. Ezért nagyon lényeges, hogy ezt már nagyon fiatal korban kezd el fejleszteni a gyermekeknél. Lényeges kihangsúlyozni, hogy a gyerekek hihetetlenül gyorsan tanulnak, és ez természetesen igaz a mozdulatokra, mozgásokra, cselekre is.
Egy hasonlattal élve szoktuk ezt még hangsúlyosabbá tenni Angliában: Olyan gyorsan és könnyen szívják magukba a tanulni valót, mint a szivacs a vizet.
Éppen ebből az okból kifolyólag, a 6- 12 év közötti korosztályok edzésein, nagyon sok alkalommal van 1: 1 elleni játék valamilyen formában.
Természetesen ennek tanításának nem az a módja, hogy felállítjuk a kapukat, bedobjuk a labdát és mehet a játék. Céltudatos tervezéssel, munkával lehet itt is eljutni a kezdetektől a végső célig.
Ennek legelső lépése a labdaérzéket fejlesztő gyakorlatok folymatos és változatos ismétlése, amelyek által a lábfej minden részét használva gyakorolnak a gyerekek. A labdát a földön tartva vezetik, talppal, kölsővel, belsővel mozgatják test előtt függőleges, vízszintes irányban. Ezek kiválóan alkalmasak akár bemelegítést gyanánt is.
Ezzel párhuzamban, minden létező mozdulatot, cselt meg kell mutatni, tanítani játékosaidnak, amelyeket majd alkalmazni tudnak ha ellenféllel szemben, háttal, mellett találják magukat mérkőzésszituációkban. Például a Maradona csel, Zidane csel, biciklicsel, átlépőscsel, Cruyff fordulat stb. Minél szélesebb a megtanított mozdulatok tárháza, annál könnyebben megtalálja mindenki maga számára a kedvenc, legkönnyebben elsajátítható cseleket, amiket majd idővel tökéletesen tudnak alkalmazni.
A mozdulat nehézségétől függően bontsd részekre a cselt, és külön- külön kezd el tanítani, gyakoroltatni a mozdulatsorokat addig, amíg nem áll össze az egész egyben.
Egy cselnek, mozdulatnak nemcsak technikai része van, hanem elméleti is, amely tanításához szorosan hozzátartozik a magyarázat. Milyen szituációkban, és a pálya mely részein fordulhatnak elő a mérkőzés folyamán? Mi a következménye ha a csel túl messze, túl közel vagy rossz ütemben kerül végrehajtásra?
Először ellenfél nélkül gyakoroltasd őket, aztán ellenféllel, aki csak félgőzzel vannak jelen a védekezésben, segítve a cseleket tanuló játékos gyakorlását. Amikor már úgy érzed, hogy eljött a pillanat, akkor jöhet az éles játék.
Minden edzésben legyen benne valamilyen formában az 1:1 elleni játék. Ez különösen jelen kell hogy legyen az 5- 10 éves labdarúgók edzésekor!
A nagyobb létszámú kisjátékokhoz hasonlóan, itt is gondolkozz kreatívan, változtathatod a pálya méretét, alakját és a kapuk számát is.
Mire figyelj hibajavításnál?
Támadó:
⦁ azt mutasd a védőnek, amit nem akarsz csinálni a labdával (testcselek)
⦁ a megfelelő csel kiválasztása, attól függően, hogy az 1:1 a pálya melyik részén van
⦁ a védőjátékos testhelyzetének, mozgásának folymatos szemmel tratása
⦁ a csel jó ütemű, pontos végrehajtása
⦁ gyorsítás a védőtől, miután a cselt vagy mozdulatot sikeresen megcsinálta ellene
⦁ a labda mindig kontroll alatt, a lábnál van
⦁ pontos, eredményes befejezés, gólszerzés
Védő:
⦁ gyors és korai presszing
⦁ türelem, ”ne add el magad!”
⦁ védekező pozíció felvétele: fél oldalt, súlypont lent
⦁ a támadót a gyengébbik lábára ”erőltetjük”, ha lehet (gyengébbik lábbal kelljen megcsinálni a cselt neki)
⦁ szemek a labdán, nem a játékoson vagy az ő lábán
⦁ a karok és a test szabályos keretek közti használata
⦁ döntéshozatalok: Késleltetés? Oldalvonal felé szorítás? Szerelés?