Az England DNA– t, vagyis magyarul az Angol Futball DNS-t négy fontos tényező határozza meg, ezek szoros kapcsolatban vannak egymással.
- Játékfilozófia
- Tehetség felismerés, kutatás filozófiája
- Oktatás és tanulás filozófiája
- Teljesítmény elősegítés filozófiája
Célja:
- Meghatározza az Angol futball identitást a jövőre vonatkozóan
- Megosztani amit csinálunk és ahogyan csináljuk
- Megosztani a folyamatot
- Tiszta kép, terv a játékosképzést illetően
- Következetesség a korosztályos csapatoknál
Kik ennek a résztvevői?
- Játékosok
- A nemzeti csapatok edzői (korosztályos csapatok és az angol felnőtt válogatott)
- Klubok (profi akadémiáktól kezdve az amatőr klubokig)
- Edzőképzés
- A labdarúgás széles köre
Az Angol Futball DNS fő elemei:
- Kik vagyunk?
- Hogy, milyen stílusban játszunk?
- Milyen típusú játékosokat szeretnénk nevelni a jövőnek?
- Hogyan, milyen módon és stílusban oktatunk?
- Hogyan támogatjuk a játékosokat?
Ezek az elemek a formálás, fejlődés, győzelem útvonalán haladnak és válnak valóra.
Nézzük sorrendben az elemeket.
1. Kik vagyunk?
Meg kell vizsgálni és felismerni a múltat. A jelenben ezt megvizsgálni a már meghatározott Futball DNS tudatában. Majd tisztán a jövőre fókuszálni! A FÓKUSZ EGY ÚJ FUTBALL TÖRTÉNELEM MEGTEREMTÉSE!
ÚJ TÖRTÉNELEM, ÚJ FELFOGÁS.
2. Hogyan játszunk?
Tiszta játékfilozófia meghatározása:
- Labdabirtoklásban
- Ellenfél labdabirtoklásánál
- Átmenetekben
- Formáció
Minden elem tartalmazza a kapusok szerepét is!
LABDABIRTOKLÁS:
A távlati cél, hogy tudatosan, okosan domináljon a csapat labdabirtoklásban, képes legyen megtalálni és kiválasztani a helyes pillanatot, amikor folytatni lehet a játékot előre, áthatolni az ellenfél csapatrészein, védővonalán.
Ehhez alkalmazkodva, edzéseken a fő hangsúlyt a labdával eltöltött idő mennyiségére tesszük, a labdaügyesség elsajátításának fontosságának kiemelt szerepe van. A labdaügyesség fejlesztése által nő az önbizalom is, ami új dolgok kipróbálásához vezet. Például cselek, trükkök, mozdulatok és a labdával való zsonglőrködés.
Támogassuk a játékosok labdához való ragaszkodását, labdaéhségét, és a kreatív megoldásokat kereső egyéni megmozdulásokat. Dolgozzunk azon hogy a lelkesedés és a pozitív mentalitás, hozzállás jellemezze csapatunkat labdabirtoklásban, a játékosok egyéni kvalitásait belevéve a csapatmunkába.
Nemcsak az egyéni kreativitás fontos, hanem csapatszinten is fontos az. Okosan felépített, kreatív összjátékkal a csapattársakkal az ellenfél kapuját célba venni, illetve gólhelyzetek kialakítására törekedni.
ELLENFÉL LABDABIRTOKLÁSA:
A távlati cél, hogy okosan, tudatosan szerezd vissza a labdát a lehető legkorábban és leghatékonyabban. Az ellenfél labdabirtoklásának filozófiáját meghatározza a mérkőzés menete, légköre és az előre eltervezett taktikájuk. Ennek szellemében alakul a mi csapatunk labdaszerzésének módja, formája.
Alapvető követelmény a pozitív, lelkes és őszinte védekezés . A játékosok élvezzék a labda visszaszerzését, jól védekezzenek az 1:1 elleni szituációkban, és keressék a támadás indítását abban a pillanatban, amikor megtörtént a labdaszerzés.
Lényeges az intelligens, tudatos védekezés elsajátítása, a pozitív mentalitás és az önbizalom optimális szintre való emelése, a védekező helyezkedést és az egész védekezést illetően. Teljes figyelemmel, óvatossággal, éberséggel jellemezve az ellenfél labdabirtoklásánál.
A 6-12 éves korú játékosoknál fektess hangsúlyt a különböző védekezési technikák elsajátítására, tanítására, a labda visszaszerzésére, a különböző posztok védekező feladatainak megismertetésére, és természetesen mindezek megszerettetésére törekedj.
ÁTMENETEK:
A távlati cél a váltakozó momentumok észlelése a játékban, mind labdabirtoklásban, mind az ellenfél labdabirtoklásánál. Ezekre reagálni minél gyorsabban, ösztönösen és okosan.
Az ösztönös döntéshozatal alatt azt értem, hogy labdaszerzésnél és labdavesztésnél gyorsan és pozitívan reagálnak a játékosok. Mindezeket úgy, hogy az egyéni választási lehetőségek, döntések és cselekvések tárháza bő, és választékos.
A védekezés alapelveinek megtartása mellett pozitív mentalitással törekedjenek a labdaszerzésre, amely után kezdeményezzék a gyors előre törést labdával és labda nélkül egyaránt.
Már ebben a korban kezd el a játékosaidat arra nevelni, hogy meg kell ragadni minden lehetőséget a támadásra, a gólhelyzetek kialakítására, és természetesen a gólszerzésre.
Labdavesztés után természetesen ha lehetőség van rá, az első reakciók a labda visszaszerzésére irányuljanak. A labda visszaszerzése és az ellenfél támadásának megakadályozása az elsődleges. A játékosok bízzanak egymásban, és önbizalommal legyenek saját védekezésüket illetően.
3. Milyen játékosokat neveljünk a jövőnek?
Specifikusan meghatározva a női és férfi labdarúgásra egyaránt. Az általános meghatározás, játékos profil kialakításának fontossága posztok szerint.
4. Hogyan, milyen módon és stílusban oktatunk?
Egy olyan edzéskörnyezet kialakítása a cél, amelyben minden területen a legjobb arra, hogy felkészítsük csapatainkat a siker érdekében. Minden edzés részletesen megtervezve, a tervezés, megvalósítás és a kiértékelés elve mentén haladva. Fontos, hogy minden edzés ki legyen értékelve a sikeres következő edzés megtervezése érdekében.
Az oktatás alapelvei az Angol Futball DNS alapján meghatározva:
- Pozitív és lelkes hozzáállás az edzésekhez és a játékosokhoz.
- Edzés előtt tisztán meghatározni a játékosoknak az edzés célját és specifikusan azt hogy mit akarunk ezzel elérni.
- A játék átmeneteit is tartalmazzák az edzések (védekezésből támadásba, támadásból védekezésbe).
- Olyan edzések tervezése, levezetése amely a nagyjátékon alapszik, és játékhelyzetek tanításán keresztül történik.
- Az edzések felépítése következetes, hatékony, szemléltető.
- Olyan edzésmódszer alkalmazása, amikor egy edzésen belül több féle gyakorlattal és feladattal találkoznak a játékosok. A gyakorlatokból való átmenet gyorsan és gördülékenyen történik, maximalizálva a játékosok játékidéjét az edzések alatt.
- Játékok alkalmazása edzéseken, lehetőség szerint amikor csak lehet. Lehetőséget adva a játékosoknak a maximális gyakorlásra.
- Különböző stílusok alkalmazása az oktatásban, mindig az adott játékosok egyéni és csapatszintű igényeihez igazodva!
- Olyan edzések tervezése, amely rengeteg döntéshozatalra kényszeríti a játékosokat.
- Tölts ugyanannyi időt az edzéstervezéssel , edzésvezetéssel, és az edzés értékelésével!
- A cél hogy minimum 70% – át az edzésidőnek a labdával töltsék a játékosok!
Játék stratégia:
Alapja:
- Tervezés
- Megvalósítás
- Kiértékelés
Aprólékosan felkészülünk minden egyes mérkőzésre, tornára úgy, hogy a játékosoknak minden esélyük meglegyen a sikerre egyéni, és csapatszinten egyaránt.
5. Hogyan támogatjuk a játékosokat?
A cél olyan folyamatos segítség, támogatás, amely az egyéni és csapat szintű sikerek elérését maximalizálja.
- Egeszségügy
- Tudomány
- Elemzés
- Pszichológia
Utóirat:
Klubszinten is megvalósítható a saját Futball DNS kialakítása! Ez egy olyan folyamat, amely folyamatos áttekintést igényel. Akkor valósítható csak meg, ha mindenki csatlakozik hozzá. Országos viszonylatban a klubok. Klub viszonylatban pedig az összes utánpótlás edző. Mindenkinek szerepet kell vállalni benne! Természetesen ez csak egy vízió a jövőre nézve. A cél megvalósítása sokkal nehezebb lesz!
Sok sikert!