A tudatos építkezés első lépése. Klub szinten is!

Az England DNA– t, vagyis magyarul az Angol Futball DNS-t négy fontos tényező határozza meg, ezek szoros kapcsolatban vannak egymással.

  1. Játékfilozófia
  2. Tehetség felismerés, kutatás  filozófiája
  3. Oktatás és tanulás filozófiája
  4. Teljesítmény elősegítés filozófiája

Célja:

  • Meghatározza az Angol futball identitást a jövőre vonatkozóan
  • Megosztani amit csinálunk és ahogyan csináljuk
  • Megosztani a folyamatot 
  • Tiszta kép, terv a játékosképzést illetően
  • Következetesség a korosztályos csapatoknál

Kik ennek a résztvevői?

  • Játékosok
  • A nemzeti csapatok edzői (korosztályos csapatok és az angol felnőtt válogatott)
  • Klubok (profi akadémiáktól kezdve az amatőr klubokig)
  • Edzőképzés
  • A labdarúgás széles köre

Az Angol Futball DNS fő elemei:

  1. Kik vagyunk?
  2. Hogy, milyen stílusban játszunk?
  3. Milyen típusú játékosokat szeretnénk nevelni a jövőnek?
  4. Hogyan, milyen módon és stílusban oktatunk?
  5. Hogyan támogatjuk a játékosokat?

Ezek az elemek a formálás, fejlődés, győzelem útvonalán haladnak és válnak valóra.

Nézzük sorrendben az elemeket.

1. Kik vagyunk?

Meg kell vizsgálni és felismerni a múltat. A jelenben ezt megvizsgálni a már meghatározott Futball DNS tudatában. Majd tisztán a jövőre fókuszálni! A FÓKUSZ  EGY ÚJ FUTBALL TÖRTÉNELEM MEGTEREMTÉSE!

ÚJ TÖRTÉNELEM, ÚJ FELFOGÁS.

2. Hogyan játszunk?

Tiszta játékfilozófia meghatározása:

  • Labdabirtoklásban
  • Ellenfél labdabirtoklásánál
  • Átmenetekben
  • Formáció

Minden elem tartalmazza a kapusok szerepét is!

LABDABIRTOKLÁS:

A távlati cél, hogy tudatosan, okosan domináljon a csapat labdabirtoklásban, képes legyen megtalálni és kiválasztani a helyes pillanatot, amikor folytatni lehet a játékot előre, áthatolni az ellenfél csapatrészein, védővonalán.

Ehhez alkalmazkodva, edzéseken a fő hangsúlyt a labdával eltöltött idő mennyiségére tesszük, a labdaügyesség elsajátításának fontosságának kiemelt szerepe van. A labdaügyesség fejlesztése által nő az önbizalom is, ami új dolgok kipróbálásához vezet. Például cselek, trükkök, mozdulatok és a labdával való zsonglőrködés.

Támogassuk a játékosok labdához való ragaszkodását, labdaéhségét, és a kreatív megoldásokat kereső egyéni megmozdulásokat. Dolgozzunk azon hogy a lelkesedés és a pozitív mentalitás, hozzállás jellemezze csapatunkat labdabirtoklásban, a játékosok egyéni kvalitásait belevéve a csapatmunkába.

Nemcsak az egyéni kreativitás fontos, hanem csapatszinten is fontos az. Okosan felépített, kreatív összjátékkal a csapattársakkal az ellenfél kapuját célba venni, illetve gólhelyzetek kialakítására törekedni.

ELLENFÉL LABDABIRTOKLÁSA:

A távlati cél, hogy okosan, tudatosan szerezd vissza a labdát a lehető legkorábban és leghatékonyabban. Az ellenfél labdabirtoklásának filozófiáját meghatározza a mérkőzés menete, légköre és az előre eltervezett taktikájuk. Ennek szellemében alakul a mi csapatunk labdaszerzésének módja, formája.

Alapvető követelmény a pozitív, lelkes és őszinte védekezés . A játékosok élvezzék a labda visszaszerzését, jól védekezzenek az 1:1 elleni szituációkban, és keressék a támadás indítását abban a pillanatban, amikor megtörtént a labdaszerzés.

Lényeges az intelligens, tudatos védekezés elsajátítása, a pozitív mentalitás és az önbizalom optimális szintre való emelése, a védekező helyezkedést és az egész védekezést illetően. Teljes figyelemmel, óvatossággal, éberséggel jellemezve az ellenfél labdabirtoklásánál.

A 6-12 éves korú játékosoknál fektess hangsúlyt a különböző védekezési technikák elsajátítására, tanítására, a labda visszaszerzésére, a különböző posztok védekező feladatainak megismertetésére, és természetesen mindezek megszerettetésére törekedj.

ÁTMENETEK:

A távlati cél a váltakozó momentumok észlelése a játékban, mind labdabirtoklásban, mind az ellenfél labdabirtoklásánál. Ezekre reagálni minél gyorsabban, ösztönösen és okosan.

Az ösztönös döntéshozatal alatt azt értem, hogy labdaszerzésnél és labdavesztésnél gyorsan és pozitívan reagálnak a játékosok. Mindezeket úgy, hogy az egyéni választási lehetőségek, döntések és cselekvések tárháza bő, és választékos.

A védekezés alapelveinek megtartása mellett pozitív mentalitással törekedjenek a labdaszerzésre, amely után kezdeményezzék a gyors előre törést labdával és labda nélkül egyaránt.

Már ebben a korban kezd el a játékosaidat arra nevelni, hogy meg kell ragadni minden lehetőséget a támadásra, a gólhelyzetek kialakítására, és természetesen a gólszerzésre.

Labdavesztés után természetesen ha lehetőség van rá, az első reakciók a labda visszaszerzésére irányuljanak. A labda visszaszerzése és az ellenfél támadásának megakadályozása az elsődleges. A játékosok bízzanak egymásban, és önbizalommal legyenek saját védekezésüket illetően. 

3. Milyen játékosokat neveljünk a jövőnek?

Specifikusan meghatározva a női és férfi labdarúgásra egyaránt. Az általános meghatározás, játékos profil kialakításának fontossága posztok szerint.

4. Hogyan, milyen módon és stílusban oktatunk?

Egy olyan edzéskörnyezet kialakítása a cél, amelyben minden területen a legjobb arra, hogy felkészítsük csapatainkat a siker érdekében. Minden edzés részletesen megtervezve, a tervezés, megvalósítás és a kiértékelés elve mentén haladva. Fontos, hogy minden edzés ki legyen értékelve a sikeres következő edzés megtervezése érdekében.

Az oktatás alapelvei az Angol Futball DNS alapján meghatározva:

  • Pozitív és lelkes hozzáállás az edzésekhez és a játékosokhoz.
  • Edzés előtt tisztán meghatározni a játékosoknak az edzés célját és specifikusan azt hogy mit akarunk ezzel elérni.
  • A játék átmeneteit is tartalmazzák az edzések (védekezésből támadásba, támadásból védekezésbe).
  • Olyan edzések tervezése, levezetése amely a nagyjátékon alapszik, és játékhelyzetek tanításán keresztül történik.
  • Az edzések felépítése következetes, hatékony, szemléltető.
  • Olyan edzésmódszer alkalmazása, amikor egy edzésen belül több féle gyakorlattal és feladattal találkoznak a játékosok. A gyakorlatokból való átmenet gyorsan és gördülékenyen történik, maximalizálva a játékosok játékidéjét az edzések alatt.
  • Játékok alkalmazása edzéseken, lehetőség szerint amikor csak lehet. Lehetőséget adva a játékosoknak a maximális gyakorlásra.
  • Különböző stílusok alkalmazása az oktatásban, mindig az adott játékosok egyéni és csapatszintű igényeihez igazodva!
  • Olyan edzések tervezése, amely rengeteg döntéshozatalra kényszeríti a játékosokat.
  • Tölts ugyanannyi időt az edzéstervezéssel , edzésvezetéssel, és az edzés értékelésével!
  • A cél hogy minimum 70% – át az edzésidőnek a labdával töltsék a játékosok!

Játék stratégia:

Alapja:

  • Tervezés
  • Megvalósítás
  • Kiértékelés

Aprólékosan felkészülünk minden egyes mérkőzésre, tornára úgy, hogy a játékosoknak minden esélyük meglegyen a sikerre egyéni, és csapatszinten egyaránt.

5. Hogyan támogatjuk a játékosokat?

A cél olyan folyamatos segítség, támogatás, amely az egyéni és csapat szintű sikerek elérését maximalizálja.

  • Egeszségügy
  • Tudomány
  • Elemzés
  • Pszichológia

Utóirat:

Klubszinten is megvalósítható a saját Futball DNS kialakítása! Ez egy olyan folyamat, amely folyamatos áttekintést igényel. Akkor valósítható csak meg, ha mindenki csatlakozik hozzá. Országos viszonylatban a klubok. Klub viszonylatban pedig az összes utánpótlás edző. Mindenkinek szerepet kell vállalni benne! Természetesen ez csak egy vízió a jövőre nézve. A cél megvalósítása sokkal nehezebb lesz!

Sok sikert!

Facebook
Instagram