Egyszerűnek tűnik, de… Ennek nem arról kellene szólni, hogy 8 játékost egy kisméretű pályára teszünk, és mindenféle beszólásokkal, kommentekkel levezetjük a kisjátékot. Még a jól megtervezett játék ellenére is előfordulhat, hogy a játékosok nem annyit tanulnak belőle, mint amennyit épp ki lehetett volna hozni abból az adott játékból.
A következőkben néhány tanácsot adok arra vonatkozóan, hogyan tudod elérni, hogy a játékosaid megfelelő mennyiségű és minőségű tanulással zárják a 4:4 elleni játékokat.
Az edzésvezetés természetesen úgy lesz kerek, ha te belerakod a saját egyéniséged és szakmai tudásod, és előnyödre kovácsolod azt, hogy ismered játékosaidat, és azáltal azt, hogyan tudod a legjobbat kihozni belőlük, hogyan tudod az edzéscélt a leghatékonyabban átadni nekik.
⦁ Legyen kristálytiszta a célkitűzés!
Mi az a futball probléma amit oktatni, gyakoroltatni szeretnél?
⦁ Célkitűzés oktatása.
Amikor valami hibát látsz, és az nem a célitűzés problémakörébe tartozik, akkor próbálj meg nem figyelni arra.
⦁ Állítsd meg a játékot!
Ha a problémát látod, állítsd meg a játékot. Ne mond el, hogy mit és hogyan csináljanak, hanem kérdésekkel vezesd rá őket a megoldásra!
⦁ Az adott futball problémát használd fel duplán a játékban!
Amikor a labda elhagyja a játékteret akkor a probémamegoldással, vagy az adott poszton játszó játékos, játékosok problémájával kezdődjön újra a játék.
⦁ Ne adj túl sok, főleg felesleges utasítást!
Az igazság az, hogy ha az edző túl sokat beszél, annak az üzenete nem ér célba és csak az időt vesztegeted vele. A tapasztalat teszi a mestert, tudni kell mikor kell, és mikor nem kell közbe lépni. Ha túl sokszor áll a játék, az kiöli az élvezetet, a játékosságot. Kerüld a nyelvezetet amit a gyerekek nem értenek, vagy éppen nincs szükség rá. Szlogenek, mondások könnyen megragadnak a gyerekekben.
⦁ A sikert ne kérdőjelezd meg!
Ha gólt szerez valamelyik csapat, vagy játékos akkor ne mond meg nekik azt, hogyan tudták volna másképpen, jobban csinálni, vagy megoldani a gólszerzést megelőző játékhelyzetet!
⦁ Tegyél fel kérdéseket, kerüld az állításokat!
Ha én mondok valamit, azt szeretik megkérdőjelezni. Ha ők mondják, az igaz, az biztos úgy van… Had mondják meg a játékosok hogy mi a probléma, hiba. Vezesd úgy a játékot, hogy így történjen! Ők nem fogják saját magukat kétségbe vonni. Legyenek aktív részesei a problémamegoldásnak.
⦁ A valós futball problémát tanítsd!
Ha a futballprobléma nem jelentkezik a játékban, változtass kicsit a játékon!
⦁ Abban a pozícióban állj, ahonnan látsz!
Ha például a leghátsó játékost figyeled, akkor állj a kapu mögé! Próbáld meg az ő szemszögéből figyelni és átélni a játékot.
⦁ Keltsd életre a játékot!
Lelkesedés, humor, érzelmek, és ezek jó időzítése nagyban szerepet játszanak abban, hogy a gyakorlás még élvezhetőbb legyen mindenki számára.
⦁ Három lépcsőben gondolkozz!
Első: Gyorsan induljon el a játék. Csak a minimális információ átadás szükséges ahhoz hogy elkezdődjön: a játék lényege, szabályok.
Következő: Milyen nagy hibákat látsz? Értik a futballproblémát? Találd meg a megfelelő kérdést, módszert a probléma megoldására. Nem tudják még így sem? Találj egy másik kérdést. Ha végképp nem megy, mond meg a választ.
Utolsó: Fokozni a kihívást, és új feladatokat megfogalmazni a célkitűzésen belül annak érdekében, hogy új megoldásokkal kelljen előrukkolni a játékosoknak.