Ezek a játékok is alkalmasak az 1:1 elleni párharc tanítására is!
A 2:2 elleni játékokban a támadó csapat labdát birtokló játékosának két lehetősége van. Az egyik, felismerni a lehetőséget, és 1:1- ben átjátszani ellenfelét, vagy az arra nem megfelelő játékhelyzet hiányában passzolni a csapattársnak. Ezzel tulajdonképpen megkönnyítjük a játékosok helyzetét, ami a gyakorlás direkt párharc részét illeti, hiszen ez az 1:1 elleni játékokban nem valósulhat meg.
A hátrány az lehet adott esetben, hogy a játékosok nem vállalják fel a felelősséget, nem vállalják fel az 1:1- et, és állandóan a társukat keresik a passzra. Ezzel könnyen irányt téveszthet az edzéscélod. Az edzésvezetésnél figyelj arra, hogy lehetőleg minden, 1:1- re alkalmas szituációt felismerjen, és kihasználjon a labdás játékos.
A kombinatív játék oktatásában a 2:2 elleni játékok, a két játékos együttműködése az első lépcső.
Ezen belül is lehet könnyíteni vagy nehezíteni az adott gyakorlatot annak megfelelően, hogy milyen a játékosaid jelenlegi képzettségi szintje. Alakíthatod a játékterület nagyságát és formáját úgy, hogy több opciót adsz a csapatoknak a gólszerzésre. De nemcsak a játékterület méretével, és alakjával lehet „játszani”, hanem a létszámmal is. Mégpedig úgy, hogy egy „semleges” játékos szerepel a gyakorlatban, aki mindig a labdát birtokló csapat oldalán játszik.
A 2:2 kisjátékoknak is lehet különböző az edzéscéljuk. Oktathatod a passzolást- átvételt a kombinatív játékkal a fókuszban, de lehet a labdavezetés, cselezés, 1:1 elleni védekezés- támadás, sőt a kapura lövés is a fő cél. A képzelet szab csak határt a gyakorlatok nehézségi fokának beállításánál is.
Mire figyelj?
Támadók:
⦁ passz után labda nélküli mozgás üres területbe/ labdás támogatása
⦁ egyszerű passz, ha lehetéges
⦁ folyamatos mozgás labda nélkül/ labdás játékos támogatása
⦁ tökéletes labdaátvétel
⦁ labdaátvételkor szűk átvétel, a labda mindig kontroll alatt
⦁ széthúzni a pályát a labdabirtoklás fázisában
⦁ bátorság 1:1- es szituációkban, ha jön a lehetőség
⦁ döntéshozatalok: passz? 1:1? csel?
⦁ kommunikáció
Védők:
⦁ a labdához közelebbi játékos presszingel, a másik biztosítja
⦁ a biztosító játékos folyamatos szóbeli irányítása
⦁ a presszingelő (első védő) figyeli a biztosító játékos felől érkező információkat?
⦁ a két játékos egymáshoz viszonyított távolsága, mélysége és szöge
⦁ kommunikáció
1.
Játékterület: kb. 15m x 15m- Fontos! A játékosaid életkora és képzettségi szintje határozza meg a pálya és a kapuk méretét.
Idő: 20 perc
Leírás: A pálya területén kívülről, az edző indítja el a játékot egy passzal, tetszés szerint bármely csapathoz. Törekedj arra, hogy a játékidő alatt egyenlő számban kerüljön a labda mindkét csapathoz. Próbálj ahhoz a játékoshoz passzolni, és olyan játékszituációkat kialakítani ezáltal, amely váratlan megoldásokra késztetik a védő és a támadó csapatot egyaránt.
A labdát birtokló csapat támad, mi esetünkben a piros csapat, amely bármelyik piros kapuba gólt szerezhet úgy, hogy a labdát mindvégig kontroll alatt tartva átvezeti azon.
Amennyiben a védők labdát szereznek, ők a labdát a sárga kapukon átvezetve szerezhetnek gólt.
2.
Játékterület: 15m x 15m- Fontos! A játékosaid életkora és képzettségi szintje határozza meg a pálya és a kapuk méretét.
Idő: 20 perc
Leírás: 2: 2 elleni labdatartás a külső játékosok segítségével, akik mindig a labdatartó csapattal vannak. A semleges (fehér mezes) játékosok (1-1 a pálya minden oldalán) folyamatos mozgásban vannak az adott oldalon. Mindig a belső játékosok segítségére kell lenniük!
Folyamatosan rotáld a játékosokat és posztjaikat!
3.
Játékterület: Hosszabb, keskenyebb pálya, a játékosaid életkorára és technikai- taktikai képzettségére szabva.
Idő: 15 perc
Leírás: 2: 2 elleni vonaljáték, amiben a csapatok célja az ellenfél alapvonalán átvezetni a labdát, azt folyamatosan kontroll alatt tartva. Ha a labda elhagyja a játékteret, akkor passzal vagy labdavezetéssel kerül újra játékba. Folyamatosan cseréld a csapatok tagjait!
4.
Játékterület: Szintén egy hosszabb, keskenyebb pálya, két nagyobb méretű kapuval.
Idő: 15 perc
Leírás: A játék célja lövőhelyzetek kialakítása, kapuralövés. A játékosoknak azon kell dolgozni, hogy minél hamarabb gólhelyzetet alakítsanak ki maguknak, vagy társuknak. A legjobb módja a folyamatos játék fenntartásának: az edző a pályán kívülről indítja újra a játékot egy új labda bepasszolásával.
Ne feledd! Az edzésfeladat csak egy eszköz a képzésben. A lényeg az, hogyan, milyen módon és milyen edzésvezetési stílussal oktatod azt a csapatodnak.
Sok sikert!